LTC Luxemburg en Grenspalen 2020
5 tot en met 13 juli

Statistieken - Rittenoverzicht - Foto's 1 - Foto's 2


Ik vertelde het reeds in m'n intro, deze "Long Term Challenge"-fietsvakantie is er noodgedwongen gekomen door Corona... Geen verre bestemming deze zomer, maar een dichtbijhuisvakantie in de BeNeLux. Het risico om ergens in Frankrijk of Spanje in een rode zone te belanden en daarna 14 dagen thuis in quarantaine te moeten gaan zitten wou ik niet nemen, terwijl Nederland en Luxemburg relatief veilig waren. Mijn plan was duidelijk: ALLE Challenges die de www.longtermbechallenge.be-website aanbood aangaan!

Korte uitleg Long Term Challenge
De belangrijkste Challenge is om door elke gemeente van België (581), Nederland (355) en Luxemburg (102) te fietsen. Door mijn vele fietsreizen en deelnames aan talrijke BRM's had ik de meeste gemeenten in België al gezien natuurlijk. Wanneer ik voor de eerste keer het resultaat van deze fietstochten op de LTC-website oplaadde (half maart ongeveer) bleek dat ik reeds 551 Belgische gemeenten had "aangevinkt"... dus nog 30 te gaan. Al moet ik wel zeggen dat ik in meer dan de helft van die 30 openstaande gemeenten wél al geweest was, maar dat was toen ik nog geen GPS had en die ritten dan ook niet geregistreerd werden. In Nederland was ik reeds door 129 gemeenten gefietst (nog 226 te bezoeken) en in Luxemburg stond de teller op 30 groene ok's (nog 72 te bezoeken).

Van die 30 nog te bezoeken Belgische gemeenten vinkte ik er reeds 25 af tijdens de lockdownperiode in ritten van 2 à 300 km, dus zonder ergens te gaan overnachten. De 5 overblijvende gemeenten (Ohey en Hamois in de provincie Namen / St. Hubert, Messancy en Aubange in de provincie Luxemburg) zou ik dan deze zomer opzoeken, met aansluitend het inkleuren van alle overblijvende Luxemburgse gemeenten en daarop aansluitend het afvinken van de grenspalen tussen België en Nederland.

Ik wilde dus ook de extra uitdagingen - de Long Term BE Challenge Plus+ uitdagingen - aangaan... Dat wil zeggen dat ik langs 24 voetbalstadions in België en 34 voetbalstadions in Nederland moest rijden. Het principe om deze stadions aan te vinken is heel simpel: gewoon binnen een straal van ongeveer 4 à 500 meter van het voetbalstadion langsrijden en het is ok. Op de LTC-website zie je waar het stadion ligt en is er een blauw vierkant rond geplaatst. Het volstaat om ergens in dat virtuele blauwe vierkant te gaan fietsen en je hebt het stadion aangevinkt! Van de 24 geselecteerde stadions in België had ik er in het verleden reeds 20 (onbewust) gemarkeerd, dus nog 4 te gaan (Westerlo, Lommel, Moeskroen en Standard). In Nederland was ik nog maar langs 6 stadions gepasseerd en moest er dus nog 28 bezoeken. In Luxemburg zijn geen stadions geselecteerd... Die 4 openstaande Belgische stadions bezocht ik in de eerste weken van de lockdown en die Nederlandse stadions nam ik op in m'n reisplan van Nederland.

Een tweede Challenge Plus+-uitdaging zijn de 598 brouwerijen in de BeNeLux. Hiervan had ik er eerder ook reeds 127 onbewust van aangevinkt (enige uitzondering hierop is Westvleteren, waar ik in het verleden wel eens regelmatig naartoe fietste voor een proevertje...). Maar dat wilde dus zeggen dat er nog 471 brouwerijen te bezoeken waren! Ook hier volstaat het om door een virtueel blauw vierkantje te rijden dat terug te vinden is op de LTC-website.
Belangrijke opmerking voor wie deze Challenge wil aangaan: niet alle brouwerijen zijn onmiddellijk herkenbaar. Grote brouwerijen zoals ABInbev, Stella, Heineken, ... zie je al van ver liggen natuurlijk, maar er staan ook heel wat huis- en microbrouwerijen op de lijst waardoor deze "brouwerijen" in een gewone woonwijk terug te vinden zijn en helemaal niet herkenbaar zijn als brouwerij. Mijn ervaring is ook dat niet alle brouwerijen op de huigige LTC-lijst nog bestaan of actief zijn, én dat er heel wat brouwerijen ontbreken op de lijst! Dit heb ik ook reeds gemeld aan Frank en hij zou de lijst herbekijken en actualiseren wanneer hij daar tijd voor heeft.

De moeilijkste Challenge is echter het aanvinken van de grenspalen België/Nederland! Ook hier moet je door een virtueel blauw vierkantje fietsen binnen een straal van +/- 20 meter van de grenspaal! Van de 349 grenspalen had ik er al 96 aangevinkt in het verleden, dus moest ik nog 253 palen gaan opzoeken. Ondanks een goede aanduiding op m'n GPS van waar de palen precies staan was het niet evident om deze allemaal te markeren.
Heel wat grenspalen staan natuurlijk gewoon langs een (grote) goed berijdbare weg... maar heel wat andere grenspalen staan in bossen of natuurparken, of zelfs op privé-terrein waar je helemaal niet bij kan! De grenspalen langs de gewone weg zijn dus vrij simpel aan te vinken. De palen in bossen en natuurparken moet je via onverharde wegen weten te bereiken en zijn ook niet altijd gemakkelijk te vinden. Voor de palen die op privé-terrein staan, of helemaal niet bereikbaar doordat ze midden in een akker staan, heeft Frank een simpele oplossing gevonden: wanneer een bepaalde paal om één of andere reden niet bereikbaar is, dan is het blauwe virtuele vierkantje van die bepaalde paal op de dichts bijzijnde weg geplaatst. Van de 349 palen heb ik er uiteindelijk 345 kunnen aanvinken! Bij 4 palen (nummers 132, 133, 252 en 253) lukte dat echter niet... Meer hierover verder in mijn verslag.

Zondag 5/7/20: Schellebelle - Surice (238 km)

Om 7u00 sta ik klaar aan het Schellebels gemeentehuis om aan een nieuw fietsavontuur te beginnen. De weersvoorspellingen voor deze week zijn niet denderend, maar de reis is gepland en hotels zijn geboekt, dus laten we maar vertrekken! Via Aalst, Dilbeek en Waver fiets ik naar Andenne waar ik na 116 km een korte pauze neem van 12u20 tot 12u35. Daarna fiets ik verder naar Ohey, één van de 2 gemeenten die ik in de provincie Namen nog moet bezoeken. Na Ohey kom ik vrij snel in de 2e gemeente terecht: Hamois. Daarna volgen nog een aantal brouwerijen in Purnode (Brasserie du Bocq), Mariembourg (Brasserie des Fagnes) en Lautenne (Brasserie de Lautenne) op het einde van de rit.

De wind waait een hele dag heel sterk uit het Zuid-Westen maar de temperatuur van +/- 20° voelt aangenaam. Vanaf Dinant (geboortestad van Adolphe Sax) fiets ik een kleine 25 km in een lichte motregen naar Philippeville en daarna breekt de zon eindelijk door waardoor ik al helemaal opgedroogd ben wanneer ik om 19u00 in B&B Le Rockomoran aankom in Surice, bij een koppel Vlamingen, waar ik de enige gast ben... Er is geen mogelijkheid om nu nog in het kleine dorpje naar een winkel te gaan of iets te gaan eten, dus eet ik de broodjes op die ik meeheb als voorraad voor onderweg.

Stand van zaken op 5/7:
* 578 van de 581 gemeenten in België (99%)
* 211 van de 598 brouwerijen in Benelux (35%)

Maandag 6/7/20: Surice - Esch sur Alzette (229 km)

Het is zonnig wanneer ik deze morgen vertrek uit Surice. Later op de dag zal dat veranderen naar meer bewolking rond de middag en na de middag zelfs lichte motregen. Ook vandaag fiets ik langs enkele brouwerijen, waaronder de Abdij Notre-Dame de Saint-Rémy de bekendste is... hier wordt immers de trappist van Rochefort gebrouwen.

Wanneer ik in de loop van de dag door St. Hubert, Messancy en Aubange fiets, zit mijn Challenge voor België (voor de gemeenten) er op. Alle 581 Belgische gemeenten heb ik bezocht met de fiets en ben daarmee de 21e deelnemer die daar in slaag!

Aansluitend op de Belgische Challenge fiets ik onmiddellijk verder naar GH Luxemburg om daar m'n lijstje van Luxemburgse gemeenten ook aan te vullen. Mede door eerdere fietsvakanties, waardoor ik al enkele keren door Luxemburg gereden was, staat de teller al op 30 van de 102 gemeenten. Die 72 andere gemeenten zijn vandaag en de komende dagen aan de beurt.

Naast die gemeenten zijn er in Luxemburg ook 7 brouwerijen die ik volgens de LTC-website moet aanvinken. Twee daarvan kan ik vandaag reeds in Bascharage bezoeken: de Brasserie Nationale de Luxembourg en de Brauerei vum Letzebeier. De rit verloopt vlot en iets na 19u00 kom ik aan in Esch sur Alzette. Daar heb ik een kamer geboekt in Hosteria Gusto omdat daar ook een restaurant / pizzeria is. Jammer genoeg blijkt, door Corona en bijgevolg onderbezetting van het hotel, de pizzeria niet open te zijn op maandag. Ik ben maar één van de 2 gasten die avond, terwijl het hotel in normale tijden zou vol zitten. Volgens de baas is de volgende boeking pas op 27 juli! Harde tijden dus voor de Horeca momenteel...

Omdat het restaurant niet open is bel ik maar naar een pizzeria die "aan huis" levert. Raar toch hé... pizza laten leveren aan een pizzeria!

Stand van zaken op 6/7:
* 581 van de 581 gemeenten in België (100%)
* 40 van de 102 gemeenten in Luxemburg (39%)
* 217 van de 598 brouwerijen in Benelux (36%)

Na België zet ik m'n Challenge verder in Luxemburg
Dinsdag 7/7/20: Esch sur Alzette - Larochette (201 km)

Ontbijt vanaf 7u30 en om 8u35 vertrek ik uit Esch sur Alzette om 25 gemeenten en één brouwerij in mijn LTC-lijst van Luxemburg af te vinken vandaag. Het is zonnig en ik geniet volop van deze fietsvakantie. Luxemburg is niet groot en dus volgen de gemeenten elkaar snel op: Schifflange, Kayl, Rumelange, Dudelange, Bettembourg, enz... In Luxemburg stad moet ik de Lëtzebuerger Stad Brauerei Clausel aanvinken en neem daarbij ook ruim de tijd om het oude stadscentrum en de -wallen te bekijken. Door het warme weer stop ik ook regelmatig om me te voorzien van fris drinken. Wat me hier in Luxemburg ook meteen opvalt is dat het mondmasker verplicht is in alle winkels en hotels... wat in België momenteel nog niet het geval is.

Na het omwegje naar de Luxemburgse hoofdstad fiets ik terug richting zuidelijke gemeenten en kan op een bepaald moment duidelijk de koeltorens van de kerncentrale in het Franse Cattenom zien. Wat verder in de rit fiets ik naar Remich en dan rijd ik gedurende enkele kms op een mooi vlak fietspad naast de Moezel (tevens de grens met Duitsland), om daarna terug het heuvelachtige centrum van het land te gaan opzoeken. Na 94 km neem ik om 13u40 een korte pauze van 10 minuten ergens tussen Schuttrange en Niederanven. Al zigzaggend kom ik later die namiddag in Echternach terecht, de oudste stad van Luxemburg, en koop daar wat chocoladekoeken om me terug op krachten te brengen... De laatste 24 km zijn namelijk terug "bergachtig". Het weertje is prachtig, net als het landschap waarin ik fiets. Er zijn geen/weinig fietspaden in het land, maar alle wegen zijn perfect onderhouden!

Om 19u20 kom ik aan in Larochette en gelukkig is het restaurant/pizzeria daar wel open! Na een deugddoende douche installeer ik me op terras, drink 2 halve liters, eet tussendoor een pizza prosciutto e funghi en sluit m'n avondmaal af met een Dame Blanche.

Stand van zaken op 7/7:
* 65 van de 102 gemeenten in Luxemburg (63%)
* 218 van de 598 brouwerijen in Benelux (36%)

Woensdag 8/7/20: Larochette - Esch-sur-Sûre (203 km)

Het was wel vermeld bij de boeking... maar ik was het al vergeten: geen ontbijt hier in het hotel in Larochette. Na een nacht waarin ik bijna niet sliep omdat ik veel naar toilet moest, sta ik op om 6u15. Ik maak m'n fietstassen klaar, ga nog enkele keren naar toilet en om 7u20 sta ik buiten. Ik neem eerst nog snel een foto van de burcht, ga bij de bakker enkele chocoladebroodjes halen en om 7u30 verlaat ik het pittoreske stadje. 's Morgens is er nog geen wind, maar die wakkert in de loop van de voormiddag serieus aan en zit altijd tegen (dat gevoel heb ik toch).

De benen willen vandaag ook niet doen wat ze horen te doen... ik zie af bij elke beklimming (en dat zijn er hier zeer veel) en het is tegen beter weten in dat ik verder fiets! In Kehlen, na amper 48 km, hou ik om 10u00 al een pauze van een half uurtje. Ik heb een onprettig gevoel bij het fietsen, het gevoel dat ik bijna constant moet plassen, maar dat lukt dan niet... zeer lastig om zo rond te rijden! Na 135 km volgt een tweede pauze in Grosbous. Intussen ben ik aan het nadenken vanwaar het slechte gevoel op de fiets zou komen. Bovenop dat slechte gevoel valt er de laatste 50 km nog miezer uit de lucht, dat maakt een mens er niet blijer op!

Wat verder, net voor Colmar, bots ik terug op een wegversperring. Meestal kan je met de fiets wel langs zo'n versperring rijden, maar hier was men een brug over de rivier Alzette aan het herstellen en de toegang tot de werken was hier wel degelijk goed versperd! Omdat ik per se door Colmar moest rijden (en de omweg veel te groot was) zocht ik naar een "gaatje" in de versperring (voor alle duidelijkheid: er was niemand aanwezig op de werf). Door hier en daar nog wat gevaarlijke toeren uit te halen lukte het me uiteindelijk wel om door de werken te geraken...

Via Ettelbruck fiets ik verder naar Diekrich (Brasserie Mousel-Diekirch), Bourscheid, Heiderscheid (brouwerij Den Heischter), Goesdorf en kom met 3.002 hoogtemeters in de motregen en de kou om 20u00 aan in Esch-sur-Sûre. Ik neem eerst een lekker verwarmende douche en ga om 20u40 naar het restaurant dat gelukkig open is tot 21u00! Geen pizza vanavond (die waren ingevroren) maar een steak met champignonsaus en frietjes, en 2 halve liters bier. Daarna ga ik terug naar m'n kamer voor platte rust en hoop dat het morgen beter met me gaat en dat het droog blijft!

Stand van zaken op 8/7:
* 96 van de 102 gemeenten in Luxemburg (94%)
* 220 van de 598 brouwerijen in Benelux (37%)

Donderdag 9/7/20: Esch-sur-Sûre - Eupen (208 km)

Ontbijt was normaal gezien voorzien om 8u15, wat aan de late kant voor mij omdat ik weer een lastige rit van meer dan 200 km voor de boeg heb met alweer 3.000 hoogtemeters. Aangezien een andere hotelgast ook gevraagd had om een vroeger ontbijt te hebben, kan het gelukkig ook om 7u30. Beter dat dan niks natuurlijk, maar ik wist toen al dat het weer een lange dag zou worden. Na het ontbijt kuis en smeer ik mijn ketting nog snel en pas om 8u30 verlaat ik Esch-sur-Sûre. De westenwind is nog steeds van de partij maar regen zal ik gelukkig niet hebben vandaag.

Ik volg m'n uitgestippelde GPS-track nauwgezet, maar hier en daar zijn wegenwerken. Zoals eerder gezegd kan je daar als fietser meestal wel door, maar nu en dan lukt dat niet! Niet zo erg denk ik want ik heb de gemeenten waar ik heen moet opgelijst en let erop dat ik daar ook daadwerkelijk doorheen fiets. 's Avonds zou echter blijken dat ik één gemeente (Winseler) gemist heb... om één of andere reden (waarschijnlijk onoplettendheid bij het uitstippelen van m'n route) ben ik deze vergeten opnemen in m'n lijst, jammer maar helaas, niks meer aan te doen nu! Ik zal op een later tijdstip eens moeten terugfietsen naar hier om die gemeente in te kleuren.

In Wiltz markeer ik nog Brasserie Simon en wat verder in Heinerscheid fiets ik langs de 7e en laatste brouwerij die ik in Luxemburg moet aanvinken (Cornelyshaff). Net voor ik terug aan de Belgische grens ben stop ik om 12u50 na 68 km in Wilwerdang voor een korte pauze van 10 minuten. Alle brouwerijen in Luxemburg zijn nu aangevinkt maar er zijn er nog enkele in België waar ik heen moet en natuurlijk een hele hoop in Nederland!

Met de Brasserie Les 3 Fourquets in Courtil (nabij Bovigny), de Brasserie Fantôme in Erezée en de Brasserie de Bellevaux (onder Malmedy) zijn alvast terug 3 brouwerijen op m'n lijstje afgevinkt! in Stavelot neem ik om 18u00 na 160 km nog eens een pauze van 10 minuten en vanaf Malmedy begint m'n laatste klim van de dag: naar de Signal de Botrange, het hoogste punt van België. Daarna volgt nog een snelle afdaling van ongeveer 14 km naar m'n **** Ambassador Hotel Bosten in Eupen.

Intussen is me ook duidelijk geworden vanwaar het onprettig gevoel op de fiets komt (ik had het eigenlijk al eerder moeten weten): een drietal weken geleden plaatste ik een nieuw zadel op m'n fiets. In die drie weken heb ik hiermee nooit problemen ondervonden tijdens mijn woon- werk verkeer. Maar nu tijdens deze reis, met dagelijkse afstanden van meer dan 200 km, wordt dus duidelijk dat m'n plasprobleem te maken heeft met de positie van m'n zadel! Door het zadel wat meer naar achter te plaatsen is het probleem gelukkig ook opgelost!

Stand van zaken op 9/7:
* 101 van de 102 gemeenten in Luxemburg (99%)
* 225 van de 598 brouwerijen in Benelux (38%)

Vrijdag 10/07/20: Eupen - Stein (172 km)

Zoals in m'n voorwoord reeds gezegd: naast de Challenge om naar alle gemeenten van de Benelux te fietsen, zijn er ook enkele "neven-challenges", onder andere de grenspalen tussen BE en NED markeren. Aansluitend op m'n bezoek aan Luxemburg fiets ik nu verder naar het Drielandenpunt in Vaals waar grenspaal nr. 1 staat. Omdat ik heel wat vertraging verwacht bij het opzoeken van deze palen (voor sommige palen kon ik geen track maken omdat ik geen weggetje ernaartoe vond) staat vandaag een korte rit gepland, amper 171 km. Pas om 8u20 ga ik naar het ontbijt en om 9u35 vertrek ik in de miezer richting Vaals.

In Vaals, hoogste puntje van Nederland, staat Grenspaal nr. 1
Van miezer gaat het enkele keren naar motregen en terug miezer, maar tegen de middag blijft het droog de rest van de dag. Na 21 km sta ik omstreeks 10u45 op de Vaalseberg aan het Drielandenpunt, waar dus grenspaal nr. 1 staat, met z'n 322 meter tevens het hoogste puntje van Nederland. Voor grenspaal nr. 2 (en heel wat volgende palen) moet ik al meteen het Hertog Limburgpad volgen, een bosweg door het Vijlenbos. Gelukkig heb ik alle grenspalen op mijn GPS met waypoints gemarkeerd, want anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg in dit bos! Voor wie de grenspalen hier in de streek ook eens wil gaan opzoeken raad ik trouwens af om dat met de racefiets te doen... een mountainbike of gravelbike/crossfiets zijn hier veel geschikter voor!

Zoals verwacht verlies ik veel tijd met het zoeken en vinden van de grenspalen. In het gebied tussen Vaals en Maastricht liggen veel van die palen in bosgebied die moeilijk toegankelijk zijn voor een fiets die geladen is met reistassen. Hoewel het volgens de kaart op de LTC-website voldoende is om een paal op een 20-tal meter te passeren probeer ik er toch overal bij te geraken! Sommige staan goed zichtbaar naast de baan, anderen liggen verscholen tussen de struiken of bomen in bossen. Daar verlies ik dan ook enorm veel tijd. Maar toegegeven, het zoeken (en vinden) van die grenspalen is toch wel iets apart en avontuurlijk!

Ten zuiden van Eijsden staan wat grenspalen op korte afstand van elkaar, dan is het eventjes minder langs de Maas, maar op de St. Pietersberg (ten zuiden van Maastricht) bij Kanne en in het Cannerbos liggen er toch weer goed 25 grenspalen waarvan je er enkele echt goed moet gaan zoeken! In Maastricht zelf raak ik even de weg kwijt... de GPS slaat tilt en ik moet vooral opletten dat ik geen grenspalen mis!

Door het vele tijdverlies met het zoeken naar de palen en zoeken naar de juiste weg is me ook al lang duidelijk dat ik tamelijk laat in B&B De Das (in Stein, ten Noorden van Maastricht) zal aankomen (het wordt uiteindelijk 21u35). Ik laat dat weten aan de gastvrouw en vraag meteen ook of ik daar nog iets te eten zou kunnen krijgen. Dat is geen probleem en op mijn vraag krijg ik om 22u15 nog een lekker bord spaghetti toegeschoven! Wat een service in deze TOP B&B!

Bij het uploaden van m'n track later die avond op de website merk ik ook dat ik 2 palen gemist heb. Die zal ik dan ook eens één van de komende weken terug moeten komen opzoeken.

Stand van zaken op 10/7:
* 130 van de 355 gemeenten in Nederland (36%)
* 200 van de 349 grenspalen België/Nederland (57%)

Zaterdag 11/07/20: Stein - Overpelt (184 km)

Ontbijt gevraagd tegen 7u00... niks op aan te merken, ook hier alles perfect. Na nog een uitgebreide babbel met de man van de gastvrouw vertrek ik om 8u10 en fiets eerst nog een plaatselijk rondje naar grenspaal nr. 113 gelegen in Maasband. Daarna neem ik in Bergen aan de Maas de veerpont om aan de andere kant van de Maas te geraken en een hele afstand terug te keren om ook aan de Belgische kant van de Maas de nodige grenspalen te kunnen aanvinken. Eens dat gebeurd is kan ik in Bergen aan de Maas terug de veerpont nemen en m'n weg verder zetten.

Vanaf hier geen dichte bossen meer waar de palen in verscholen liggen, maar eerder uitgestrekte natuurvlakten met zand- of grindpaden. Door de vele zandpaden heb je hier met de racefiets ook niks te zoeken... absoluut af te raden! Een gravel- of MTB heb je hier nodig! In Natuurgebied Koningssteen-Kollegreend nabij Kessenich neem ik om 13u35 een kleine 10 minuutjes pauze na 85 km.

Met enige moeite geraak ik overal waar ik moet zijn (aan de grenspalen dus), toch zie ik achteraf bij het uploaden van m'n track op de LTC-website nog blauwe ballonnetjes, dat zijn dan de palen die niet gemarkeerd zijn, en dat zijn grenspalen nummer 132 en 133 (wanneer ik enkele weken later terug een poging onderneem om deze palen aan te vinken is me duidelijk dat dit niet mogelijk is... tenzij je te voet door het hoge gras en struiken de palen wil gaan opzoeken). Toch even een mailtje sturen naar Frank om dat te melden...

Rond 16u00 krijg ik nog een plaatselijke regenbui op m'n dak gedurende een kleine 10 minuten en daarna is het ergste voorbij. Tussendoor fiets ik ook een tijdje langs de Doodendraad, een 332 kilometer lange draadversperring langs de grens uit WO I die onder dodelijke elektrische spanning stond en moest verhinderen dat oorlogsvrijwilligers en Duitse deserteurs België ontvluchtten. Het hekwerk moest ook verhinderen dat spionageberichten uit bezet gebied via Nederland geallieerde spionagediensten bereikten en diende smokkel tegen te houden.

Daarnaast vink ik ook nog de De Achelse Kluis aan als brouwerij, en tegen 19u45 ben ik aan het vakantieverblijf in Overpelt waar m'n broer met de badmintonclub een weekendje heeft geboekt. Er is nog wat plek over, dus kan ik vandaag eens gratis en voor niks overnachten :-)

Stand van zaken op 11/7:
* 132 van de 355 gemeenten in Nederland (37%)
* 226 van de 598 brouwerijen in Benelux (38%)
* 262 van de 349 grenspalen België/Nederland (75%)

Zondag 12/07/20: Overpelt - Roosendaal (194 km)

Terug op weg om 8u15. Het is zondag en dus zeer rustig op straat. De zoektocht naar grenspalen verloopt vandaag veel vlotter dan vorige dagen. Dat komt omdat de grenspalen in de streek die ik vandaag bezoek veel vlotter bereikbaar zijn via goed berijdbare fietspaden (op enkele uitzonderingen na).

Op één van m'n Facebookberichten een tijdje geleden reageerde Evie (een oude schoolvriendin van tijdens m'n jeugd toen ik nog in Zaïre woonde) dat ik maar iets moest laten weten wanneer ik in de buurt van Turnhout zou zijn. Dat is dus vandaag het geval, en zo komt het dat we (na 31 jaar) snel een afspraak geregeld hadden in een taverne in Baarle Hertog. Van +/- 14u30 tot 15u30 halen we wat herinneringen op van vroeger, maar dan is het hoog tijd om verder te fietsen en nog wat grenspalen te vinden!

Aankomst in het Bastion Hotel Roosendaal om 19u50.

Stand van zaken op 12/7:
* 133 van de 355 gemeenten in Nederland (37%)
* 302 van de 349 grenspalen België/Nederland (87%)

Maandag 13/07/20: Roosendaal - Schellebelle (171 km)

Laatste rit van m'n eerste fietsvakantie deze zomer, en meteen ook de kortste rit. De meeste grenspalen ben ik tijdens deze rit in het verleden wel al eens gepasseerd, enkel diegenen die in de natuurparken liggen moet ik nog opzoeken. In de Kalmthoutse Heide zijn er ook nog 2 palen onbereikbaar (nummers 252 en 253): deze liggen in het Stiltegebied Grote Meer. Geen doorkomen aan hier: ofwel stuit ik op prikkeldraad, ofwel op bordjes die privé-domein aanduiden...

Wat later fiets ik door de Antwerpse havenzone en neem de Waterbus van Lille naar Kallo over de Westerschelde. Het einde is in zicht, het weer is rustig en zonnig, en bovendien heb ik in De Klinge afgesproken met voormalig Randonneur Luc, die me nu een tijdje zal vergezellen. Luc reed vele jaren rond de 40.000 km per jaar, maar is enkele jaren geleden gestopt met "zot te doen". Hij probeert wel nog regelmatig 70 à 80 km te fietsen, maar die lange afstanden van vroeger, dat hoeft niet meer. Het is een gezellig weerzien waarbij we leuke herinneringen ophalen en eens we in Moerbeke zijn keert hij terug naar huis. Voor mij zit het er dan ook bijna op... enkel nog een foto nemen van m'n 3 laatste grenspalen in Overslag en dan keer ik via Wachtebeke en Beervelde ook terug richting Schellebelle.

Conclusie van de reis: ik heb m'n vooropgestelde doelen niet 100% gehaald: door m'n eigen fout tijdens de planning heb ik één gemeente (Winseler) in Luxemburg over het hoofd gezien, en ook 10 grenspalen vond ik niet.

Na 3 dagen rust vertrek ik op vrijdag 17/07 voor de LTC Nederland, waarbij ik ALLE challenges zal aangaan (zowel gemeenten, brouwerijen en voetbalstadions) en daarna zal ik de "gaatjes" opvullen.

Stand van zaken op 13/07/20:
* Gemeenten in België: 581/581 (100%)
* Gemeenten in Nederland: 133/354 (37%)
* Gemeenten in Luxemburg: 101/102 (99%)
* Voetbalstadions België: 24/24 (100%)
* Voetbalstadions Nederland: 6/34 (18%)
* Grenspalen België/Nederland: 339/349 (97%)
* Brouwerijen BENELUX: 226/598 (38%)

Overzichtje van de reis: 1.800 km